Silja Line utnyttjar och lurar sina passagerare

Dela inlägg:

Med vilseledande hyttinformation, inkonsekvensa hyllkantspriser i butikerna och bartendrar som sätter godtyckliga priser i baren utnyttjar och lurar Silja Line fulla människor och godtrogna passagerare. De borde verkligen ta sig en titt på hur deras verksamhet egentligen fungerar.

Inför vårt sjuårsfirande som par kikade vi runt efter en massa olika alternativ som inte kostade för mycket och som inte bjöd på alltför många överraskningar och bestämde oss till slut för en enkel Finlandskryssning med Silja Line. Prisvärt, bekvämt och man vet vad man får, tänkte vi.

Denna gång valde vi en morgonavgång 24 timmars kryssning Stockholm–Åbo med Baltic Princess.

Vi har såklart åkt på kryssing förr. Det har varit varierande kvalitet men ändå relativt konsekvent. Senast var det buffén på Silja Galaxy som var under all kritik. Den här gången var det utebliven Club One-rabatt på drinkarna i baren, den vilseledande informationen om hytten vi valde och fulknepet med hyllkantspriserna på spriten.

hytt dubbelsäng skepssfönster
Hytt med dubbelsäng och fönster trevligare än C-hytt, men inget gratis bubbel som utlovas i hyttbeskrivningen. | Foto: Jimmie Olsson

Om vi börjar med det som var bra så var buffén den här gången väldigt fräsch och god. Särskilt det kallskurna och fisk- och skaldjursalternativen var mycket gott och hade ett rikligt utbud. Även specialfrukosten var väldigt bra. Ett enormt uppryck från förra kryssningen med Silja Galaxy där maten, framförallt buffén, var under all kritik.

Det som däremot var irriterande, och upprörande, denna gång var den falska marknadsföring vi upplever att vi blev utsatta för.

Mousserande vin inkluderat i hytten inte alls inkluderat

Vi ville bo lite bättre än i de klaustrofobiska skolådorna utan fönster under bildäck tänkte vi. Dubbelsäng och fönster ut mot havet kändes som ett trevligare alternativ. Vi beställde således en A Premium-hytt som hade båda dessa features. Dessutom ingick specialfrukost och ett glas mousserande vin i någon av fartygets restauranger i hytten enligt Siljas webbsidas hyttinformation.

Nästan samma hytt, d v s A-hytt, fanns också för några hundringar mindre men då ingick inte frukosten, dubbelsängen eller glaset mousserande vin, och det är väl schysst med lite bubbel på ett jubileumsfirande, tänkte vi.

Sagt och gjort. Men den första överraskningen fick vi redan vid incheckningen på Siljaterminalen. Där fick vi bara en mousserande vin-kupong vid uthämtning av boardingkorten, d v s för en person. Detta eftersom glaset mousserande vin som skulle ingå i hytten tydligen endast gällde för Club One-medlemmar i sällskapet.

utsikt skärgårdshav
Hyttfönster kompenserar, men ytterst lite. | Foto: Jimmie Olsson

Eh va? Det stod det inget om i hyttbeskrivningen. Nåväl, min sambo är också Club One-medlem så nu löste det sig ändå.

Den andra överraskningen fick vi när vi väl på båten skulle gå och hämta våra glas mousserande vin. Då ville restaurangen plötsligt ha 3 € styck för dem. Enligt dem var det bara en rabatt vi fått.

Eh va? Det stod det verkligen ingenting om i hyttbeskrivningen. Vad håller Silja på med egentligen?

Okej okej, det är inte mycket att gnälla om ett enkelt glas mousserande vin, men det är ju principen det handlar om.

Det Silja håller på med är falsk marknadsföring, eller åtminstone undanhållande av väsentlig information på sin bokningssajt.

Inkonsekventa priser i butikerna lurar passagerarna

Ett varsitt betalt glas mousserande vin senare går vi till tax free-butiken för att handla på oss lite parfym, snask och sprit – en av anledningarna till att folk åker på kryssning.

Den här fredagen var det dessutom Black Friday-rea på hela sortimentet, 20% på allt i alla butiker, något som också basunerades ut friskt i högtalarsystemet.

Och det var ju bra, för parfym är ju inte gratis, och inte sprit heller.

I parfymbutiken plockade jag på mig en flaska av min favoritparfym med hyllkantspriset 567 kr och fick i kassan bara betala runt 470 kr.

Toppen, tänker jag och går till spriten för att för en gångs skull köpa på mig lite rom, whiskey och vodka som jag annars aldrig köper.

Baltic Princess – fräsch och god buffé men klara brister i informationen

Jag kollar hyllkantspriserna även där och räknar ut vad 20% rabatt blir och plockar sedan på mig tre ganska dyra flaskor som med Black Friday-rabatten kommer bli en rätt hygglig slutsumma ändå. Man måste ju unna sig.

Överraskning nummer tre denna resa får jag dock när kassörskan nämner totalen. För då visar det sig plötsligt att det var hyllkantspriset som var det rabatterade priset. Inte som i parfymbutiken där man alltså drog av 20% på hyllkantspriset i kassan.

Silja förvillar alltså sina butikskunder. Det är ett rätt fult sätt att bedriva försäljning på.

Varför är man inte konsekvent med prismärkningen i alla butiker?

Jag tror mig veta svaret: därför att även om folk upptäcker att det inte alls var som de trodde när de väl står i kassan och ska betala accepterar det ändå.

Lurad är man i vilket fall som helst, och återigen har Silja undanhållit tydlig information för sina passagerare.

Godtyckliga priser i baren och ignorerande av Club One-kort

Om vi sedan lägger till de små grejorna, som att de utvalda drinkarna på bordspamfletterna kostar 1 € mindre för Club One-medlemmar men man på kontoutdraget upptäcker ändå inte dragits ifrån även när man lämnar sitt Club One-kort i samband med betalningen, och att ölen kostar olika mycket för varje gång, i samma bar, och dessutom närapå lika mycket som drinkarna (79 kr för en Lapin Kulta på en Finlandsbåt är väl ändå en rätt fet prislapp) så är det sammantaget rätt mycket fulknep Silja Line ägnar sig åt.

Jag är inte den som gnäller för ingenting, och det är inte så att jag inte kan betala för mig men när Silja Line mer eller mindre medvetet lurar sina kunder blir det faktiskt väldigt risigt.

Det är nästan lite som att man utnyttjar att de flesta är halvpackade, och kanske är det bara vi som lade märke till allt det här för vi var antagligen bland de nyktraste på hela båten.

Det här får kanske tyvärr vara sista gången vi åker med Silja, vilket är synd för jag vill verkligen tycka om Silja och kryssningar, särskilt när Värtahamnen och båtarna ligger bara tio minuter från vårt hem.

Silja Line borde verkligen ta en titt på hur deras verksamhet fungerar.

Dela inlägg:

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.