På motorcykel genom Vietnam

Dela inlägg:

Ursprungligen publicerad på travelisland.se den 22 april 2018

TEXT: JIMMIE OLSSON, FOTO: JIMMIE OLSSON OCH ANNE MÅRS

Glesbefolkade trakter där folk gapar förvånat när du susar förbi, smala vägar av sandfärgade betongblock genom täta djungler, över höga bergspass, bredvid klara floder, genom ödemarker och kryssande mellan vattenbufflar. Det här är Ho Chi Minh Road – Vietnams vackraste väg.

Ho Chi Minh Road bjuder ideligen på spektakulära vyer. | FOTO: J. Olsson

Fartvinden viner genom hjälmen när motorcykeln susar genom ännu en skarp kurva. När landskapet rätar upp sig slås vi av häpnad återigen av en vy så fantastisk att vi måste ropa högt. Att köra motorcykel längs Ho Chi Minh Road i Vietnam är det ultimata sättet att se Vietnams orörda natur, landsbygd och vardagsliv.

Etapp 1 tar sin början

Vi lämnar A Luoi tidigt på morgonen och ger oss iväg längs Ho Chi Minh Road som slingrar sig hela vägen från Ho Chi Minh City i söder till Hanoi i norr. Större delen av den går längs gränsen till Laos och många delar av den 2000 km långa sträckan är så gått som trafikfri. Än så länge vill säga.

Det är bra att vara förberedd för alla väder. | FOTO: A. Mårs

Den mittersta delen av Ho Chi Minh Road är en smal väg lagd ovanpå originalsträckningen av Truong Son, mer känd som Ho Chi Minh Trail.

Dragen 1959 och flyttad västerut innanför Laos gränser efter att ha upptäckts av amerikanska spioner var den en viktig transportled för mat, vapen, ammunition och annat under vietnamkriget. En stor del av den är idag antingen asfalterad eller belagd med stora betongblock.

Den södra delen går genom befolkat och odlat landskap och den norra, ovanför Phong Na, upp mot Hanoi blir mer och mer trafikerad för varje år som går då lastbilschaffisarna fattat att den är ett bättre alternativ än den ökända A1:an, eller Highway 1, längs kusten.

Klara floder flyter makligt förbi längs de öde vägarna. | FOTO: J. Olsson

Hela sträckan, från Saigon i söder till Hanoi i norr, är intressant och går genom ett flertal olika typer av landskap längs vägen, men det är den centrala delen som är absolut bäst.

Glest befolkad och nästan helt trafikfri slingrar sig Ho Chi Minh Road längs gränsen till Laos genom slätter, djungel och bergspass i sällskap av klara vackra floder utmärkta att ta ett dopp i när hettan blir som värst.

Vardagslivet på landsbygden precis som förr

Under de två dagar vi kört från A Luoi till Khe Sanh har vi varit i stort sett ensamma på vägen. Förutom enstaka motorbikes som tar sig mellan byarna och en och annan motorcykelturist, eller ”motopackers” som de börjat kallas, har det varit idel natur och vackra vyer.

Vissa sträckor kräver flodfärja. | FOTO: A. Mårs

I de små byarna har vi kommit det vietnamesiska vardagslivet in på livet och scenerna som utspelar sig längs vägen är som tagna från en svunnen tid, med den skillnaden att det fortfarande är nutid.

Överallt möts vi av leende människor och glada tillrop, särskilt från barnen. Men det finns även de som betraktar oss skeptiskt, och ibland till och med en viss fientlighet i blicken.

– Kriget tillhör det förgångna. Numera är det ingen som tycker illa om västerlänningar. I alla fall inte av oss som är unga. Kanske finns det en och annan äldre som kommer ihåg, eller har dåliga minnen från kriget, som fortfarande hyser agg mot er, säger Ahn som vi träffat på ett Nha Nghi (guesthouse) i Pho Rang.

Den förhistoriska djungeln på vissa sträckor får dig osökt att tänka på Jurassic Park. | FOTO: J. Olsson

Vi har precis kommit fram efter en lång körning längs en lerig och slirig backroad från Lao Cai där vi startade tidigt i morse och hänger på ut och käkar på ett av hennes favorithak. Det märks att hon är väldigt sugen på att tala engelska, och hon säger också att hon vill bli översättare när hon går ut skolan.

Det ultimata sättet att se det verkliga Vietnam

Det finns många sätt att göra Vietnam på. Det mest populära, och vanligaste, är att åka tåg från söder till norr eller vice versa. Och även om tåg i främmande länder på många sätt kan vara en upplevelse i sig så är det inte tillnärmelsevis jämförbart med att ha ett eget fordon och ge sig inåt landet.

Många pauser är nödvändigt. | FOTO: J. Olsson

Städerna längs kusten är överbefolkade och högljudda av all trafik. De flesta är dessutom fullproppade med turister och har egentligen inget med substans att erbjuda. I alla fall inte om du vill se Vietnams verkliga själ.

Nej, då ska du definitivt ge dig ut på landsbygden, vilket ju gäller för de flesta resmål.

Det är nämligen här du möter det verkliga Vietnam.

En pålitlig motorcykel är A och O

Vi åker från Hué i centrala Vietnam upp till Sapa på gränsen till Kina i norr och ner till Hanoi – en liten nätt resa på dryga 2000 kilometer.

Välj en pålitlig motorcykel som klarar det mesta. | FOTO: J. Olsson

Vår motorcykel är en Honda XR 150 CC, lätt men tillräckligt stadig och pålitlig för att tackla både asfalt såväl som tuffare vägförhållanden. Vi kör på fina vägar med utmärkt underlag men även på rena dirt roads och behöver sällan oroa oss för att maskinen ska gå sönder.

Och tro mig, du vill ha en pålitlig cykel om du ska ge dig ut på landsbygden. Särskilt i bergen.

Det finns massor av Xe Mai (mekaniker) längs vägarna och det kostar nästan ingenting att laga en mc. | FOTO: J. Olsson

Men händer det trots allt något längs vägen är det tryggt att veta att det finns en Xe Mai (mekaniker) i stort sett överallt, till och med mitt ute i obygden i minsta lilla håla. Vi får stopp totalt tre gånger under vår tre veckor långa färd (punktering, kedjespänning och riktning av styre/framgaffel) och har inga som helst problem att hitta en verkstad. Det är dessutom löjligt billigt.

Svinhett till svinkallt – Vietnam bjuder på det mesta

Efter en kylslagen natt i Mai Chau beger vi oss vidare uppåt i landet med duggregnet strilande nedför hjälmvisiret. Ju högre upp i bergen vi kommer desto kallare blir det. Och blötare.

Två tjejer som tog kontakt med oss i en liten stad vi inte minns namnet på och ville träna på sin engelska över en soppmiddag. | FOTO: J. Olsson

Efter en timme i hård blåst och tjock dimma svänger vi in vid en liten butik i en dalsänka och kliver stelt av vår arbetshäst. Vi är dyngsura och fryser som dårar. Av med alla blöta och kalla kläder och rotar igenom väskorna efter alla kläder vi har, och så på med allt, plastpåsar på fötterna för vätan.

Bergspassen bjuder på fantastiska vyer. | FOTO: J. Olsson

Det är ingen rolig förmiddag men efter en värmande soppa vid ett vägskäl slutar det äntligen att regna och molnen spricker upp, blottande några tafatta solstrålar som letar sig ned mellan bergstopparna och värmer oss.

Barnen i byarna är alltid lika nyfikna och glada. | FOTO: A. Mårs

Sakta men säkert återvänder humöret och lusten att fortsätta och resten av dagen blir en ren fröjd. Färden går längs slingrande vackra vägar med fantastiska vyer i vanlig ordning, en flodkorsning med båt och slutligen längs en öde väg genom förhistorisk regnskog på båda sidor. Det är omöjligt att inte tänka Jurassic Park!

Dimman ligger tät under kvällen i bergsbyn Sapa i norra Vietnam. | FOTO: J. Olsson

När kvällen lider mot sitt slut har vi avverkat nära 1700 kilometer och har bara en liten bit kvar till Sapa intill norra Vietnams högsta berg Fan Si Pan.

Här är det betydligt kallare än där vi började, men utsikten är fantastisk! Vår plan är att stanna ett par dagar och supa in atmosfären av dimhöljda berg och minoritetsfolk innan vi beger oss ned till Vietnams huvudstad Hanoi.

Svidande vackert i skymningen längs en backroad. | FOTO: J. Olsson

Det är en bit kvar men vi vet redan nu att detta är en av de absoluta höjdpunkterna på hela vår Vietnamvistelse. Inget slår en motorcykeltripp genom dessa svidande vackra landskap!

Ett varningens ord: Kör inte utan motorcykelkort

Många som gör Vietnam på motorcykel är unga backpackers utan motorcykelkort. Deras resonemang är att om de kan köra moppe så kan de köra motorcykel. Det finns otaliga exempel på människor som kommer till Vietnam, sätter sig på en motorcykel utan kort och drar iväg ut i landet. Där kraschar de, kör på någon och antingen dör eller dödar någon annan, krävs på skyhöga skadestånd och hamnar i fängelse. Gör inte det! Händer något kan du råka mycket illa ut. Och blir du tagen av polisen utan motorcykelkort så kan de konfiskera motorcykeln. Har du tur kan du lösa ut den efter några veckor för en häftig summa. Har du otur säljs den och du får själv betala uthyraren det belopp denne anser att den var värd, vilket oftast är bra mycket mer än det verkliga värdet. Dessutom är trafiksituationen i Vietnam en av de absolut farligaste i världen, och även om den största delen av just denna sträcka går längs lätt och ibland helt otrafikerade vägar så måste du titt som tätt ge dig in i livsfarlig intensiv stadstrafik och ut på stora Highways. Skaffa därför motorcykelkort och helst lite körvana så att du vet hur du hanterar den innan du ger dig ut på motorcykel i Vietnam, eller övriga världen för den delen.

Dela inlägg:

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.